Wydłużenie jazdy o 1-2 godz. dotyczy również czasu pracy?

Pakiet Mobilności wprowadził możliwość wydłużenia jazdy o 1 lub 2 godz. w przypadku zjazdu na bazę.
Czy dotyczy to tylko czasu jazdy czy również czasu pracy?
Ponadto czy odnosi się tylko do przewozu międzynarodowego, czy też krajowego?

Możność wydłużenia jazdy w związku z powrotem kierowcy na odpoczynek tygodniowy dotyczy zarówno przewozów: krajowych, jak i międzynarodowych, osobowych i towarowych. Natomiast jeśli chodzi o czas pracy, to chodzi o rekompensatę wydłużonego czasu pracy, którego tylko część stanowi jazda.

Możność wydłużenia jazdy w związku z powrotem kierowcy na odpoczynek tygodniowy uregulowana jest w artykule 12 rozporządzenia 561/2006 (WE). Oznacza to, że ma zastosowane do wszystkich przewóz drogowych, do których ma zastosowanie przedmiotowe rozporządzenie. Stosujemy je zarówno w przewozach krajowych, jak i międzynarodowych. Bez znaczenia jest też czy to transport towarów czy osób.

Przepis wskazuje, że wydłużeniu może ulec czas jazdy dziennej i czas jazdy tygodniowej oraz może zostać naruszony okres rozliczeniowy do odebrania odpoczynku dziennego. Wskazane rozporządzenie unijne reguluje kwestie związane głównie z czasem prowadzenia pojazdu, obowiązkowych przerw i odpoczynków kierowcy. Natomiast o tym czy może zostać wydłużony czas pracy decydują krajowe uregulowania tj. ustawa o czasie pracy kierowców oraz kodeks pracy.

Zasady wydłużania jazdy o 1 godz.
W myśl postanowień pakietu mobilności zostały wprowadzone dodatkowe możliwości i kierowca może wydłużyć: dzienny  lub tygodniowy czas prowadzenia o jedną godzinę w celu dotarcia do bazy lub swojego miejsca zamieszkania na odpoczynek tygodniowy, ponadto będzie uprawniony do naruszenia okresu rozliczeniowego.

Wydłużenie jazdy o 2 godz.
Na takich samych warunkach kierowca ma prawo przekroczyć dzienny i tygodniowy czas prowadzenia pojazdu o maksymalnie dwie godziny. Warunkiem jest tu jednak, że odbędzie przerwę trwającą nieprzerwanie 30 minut. Ma ją odebrać tuż przed tym dodatkowym czasem prowadzenia pojazdu.

Należy pamiętać, że ten dodatkowy czas jazdy (2 godz.) ma być niezbędnym, aby dotrzeć do centrum operacyjnego pracodawcy lub miejsca zamieszkania kierowcy w celu odbycia regularnego tygodniowego okresu odpoczynku.

Oczywiście przedłużenie takie będzie możliwe wyłącznie ze względu na wyjątkowe sytuacje (korki, warunki pogodowe, objazd, postój na granicy i inne nieprzewidziane okoliczności). Kierowca musi wskazać powody takiego odstępstwa odręcznie na wykresówce lub na wydruku najpóźniej po przybyciu do miejsca docelowego lub odpowiedniego miejsca postoju.

Rekompensata za wydłużoną jazdę
Dodatkowo każdy wydłużony okres pracy trzeba będzie zrekompensować równoważnym okresem odpoczynku wykorzystywanym jednorazowo przed końcem trzeciego tygodnia następującego po tygodniu, w którym doszło do przekroczenia.

Zakaz „planowania” wydłużonej jazdy
W tym miejscu należy podkreślić szczególny charakter tego przepisu. Planując trasę nie można świadomie założyć późniejszego wydłużenia jazdy.

Kontrolerzy są szczególnie wyczuleni na sztywne przestrzeganie norm czasu pracy kierowców. Obecne taryfikatory kar w zasadzie nie dają żadnej tolerancji umożliwiającej wydłużenie czasu jazdy.

Wobec tego wszelkiego rodzaju przekroczenia będą starannie weryfikowane, a cyklicznie powtarzające się sytuacje przekroczeń, będą z pewnością budziły spore wątpliwości.

Oczywiście przepisy nie precyzują jak często może dojść do przekroczenia - czy to może być raz w okresie kontrolnym dwa, czy też więcej.

Jak ITD sprawdzi powody wydłużenia jazdy?
Trzeba mieć świadomość, że im częściej wydłużenie się zdarzy, tym bardziej kontrolujący będzie wnikał czy działanie kierowcy wynikało faktycznie z nieprzewidzianych okoliczności, czy też może jest to świadome naginanie przepisów.

Po co zapisano „wyjątkowe okoliczności”?
Wobec tego może rodzić się pytanie po co w ogóle w przepisach pakietu mobilności znalazły się takie zapisy, skoro art. 12 i tak daje możliwość odstępstwa od norm zarówno jazdy, jak i odpoczynku?

Otóż, pierwotnie zakładano bezwarunkową możliwość wydłużenia jazdy na zjazd do bazy. Oczywiście miałoby to sens. Natomiast w końcowej fazie prac ostatecznie podjęto decyzję, że przepis ten może być zastosowany tylko w „wyjątkowych okolicznościach”.

Podsumowując - skorzystanie z art. 12 dotyczy ruchu krajowego i międzynarodowego i może się odbyć na określonych warunkach. Ale wszystkie przesłanki wskazane w tym przepisie muszą być ściśle przestrzegane (wydruk, opis, wyjątkowe okoliczności).

Źródło: transport-expert.pl

Wróć do listy

Napisz do nas

Pobierz statut spółki

Polityka prywatności

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Dostosuj
Zgoda na wszystkie
Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane