04.07.2023 |

Transeuropejska sieć transportowa TEN-T na drodze do elektromobilności. Sieć transportowa rozwija infrastrukturę ekologicznego ładowania w Europie

Czym jest sieć transportowa TEN-T?

Sieć transportowa Trans-European Transport Network (TEN-T) jest kluczowym elementem strategii Unii Europejskiej na rzecz zrównoważonego rozwoju transportu. Celem TEN-T jest stworzenie jednolitej sieci transportowej łączącej wszystkie kraje członkowskie UE. Jest to niezbędne, aby zapewnić sprawną, bezpieczną i zrównoważoną mobilność ludzi i towarów na terenie całej Unii.

Niezwykle istotne jest, że TEN-T nie obejmuje tylko tradycyjnych środków transportu, takich jak drogi, koleje i porty. Obecnie sieć ta jest również przystosowywana do obsługi nowych form transportu, takich jak pojazdy elektryczne i wodorowe, które są kluczowe dla osiągnięcia celów UE w zakresie redukcji emisji.

Kluczowe punkty porozumienia: Stacje ładowania sieci TEN-T co 120 km i stacje do tankowania wodoru co 200 km

Część strategii UE na rzecz ekologicznego transportu ciężarowego polega na stworzeniu infrastruktury, która umożliwi łatwe i efektywne korzystanie z pojazdów elektrycznych i wodorowych. W tym kontekście, członkowie transportu w Parlamencie Europejskim poparli porozumienie dotyczące budowy dodatkowych stacji ładowania i stacji tankowania wodoru w ramach sieci TEN-T.

Według tego porozumienia, stacje ładowania dla ciężarówek elektrycznych powinny być zainstalowane co 120 km na połowie głównych dróg Unii Europejskiej. Oznacza to, że kierowcy samochodów ciężarowych będą mogli łatwo naładować swoje pojazdy podczas długodystansowych podróży. Zgodnie z planem, połowa tych stacji ma zostać uruchomiona w sieci TEN-T do końca 2027 roku.

Podobnie, planowane jest utworzenie stacji tankowania wodoru co 200 km, które mają być dostępne do 2031 roku. Takie rozwiązanie ma na celu ułatwienie korzystania z ciężarówek na wodór, które są coraz częściej rozważane jako alternatywa dla tradycyjnych ciężarówek spalinowych.

Wpływ na przewoźników: Jak nowa infrastruktura wpłynie na przemysł transportowy?

Nowa infrastruktura ładowania w Unii Europejskiej ma ogromny potencjał do przeobrażenia przemysłu transportowego, zwłaszcza sektora przewozu towarów. Ze względu na ambicje UE dotyczące zmniejszenia emisji CO2, coraz więcej przewoźników przestawia się na pojazdy zeroemisyjne, takie jak ciężarówki elektryczne. Planowana sieć ładowania będzie miała kluczowe znaczenie dla wsparcia tej zmiany.

  • Po pierwsze, regularne stacje ładowania co 120 km umożliwią długodystansowe podróże ciężarówek elektrycznych. To usunie jedną z głównych barier dla elektryfikacji flot ciężarówek - zasięg. Dzięki dostępności ładowania, kierowcy ciężarówek będą mogli podróżować na dłuższe dystanse bez obaw o wyczerpanie baterii.
  • Po drugie, rozbudowa infrastruktury ładowania stworzy nowe możliwości dla małych i średnich przedsiębiorstw transportowych, które obecnie mogą mieć problemy z dostępem do własnych stacji ładowania. Dostęp do publicznej sieci ładowania może pomóc zmniejszyć koszty inwestycji w infrastrukturę ładowania dla tych firm.

Jednak, jak zauważyła Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego (IRU), plany te również stawiają na przewoźnikach ciężar finansowania i utrzymania punktów ładowania. Wielu operatorów transportu, zwłaszcza małych i średnich przedsiębiorstw, może to stanowić wyzwanie ze względu na niewielkie marże. Rozwiązanie tych problemów będzie kluczowe dla udanego przejścia na ciężarówki elektryczne w całej UE.

Wyzwania i krytyka: Dlaczego IRU apeluje o ocenę potrzebnej modernizacji sieci energetycznej?

Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego (IRU) podkreśliła, że choć plany UE dotyczące sieci ładowania są godne pochwały, istnieją pewne wyzwania, które należy uwzględnić. Według IRU, niezbędne są dodatkowe działania, aby zapewnić, że sieć energetyczna jest w stanie obsłużyć rosnącą liczbę ciężarówek elektrycznych. Podkreślono trzy kluczowe obszary, które wymagają uwagi:

  1. Ocena Wzmocnienia Sieci Energetycznej: IRU zauważyła, że nie ma jeszcze wyraźnego wezwania do oceny potrzebnej modernizacji sieci energetycznej, aby sprostać wymaganiom związanym z obsługą ciężkich pojazdów elektrycznych. Bez odpowiedniej mocy, infrastruktura ładowania jest bezużyteczna dla sektora ciężkiego transportu drogowego.
  2. Warunki Wyjściowe dla Miejskich Węzłów Transportowych: IRU wskazała na "niewyraźne" warunki wyjściowe dla miejskich węzłów transportowych. To oznacza, że nie ma jasnych wytycznych dotyczących tego, jakie powinny być moc i specyfikacje stacji ładowania w obszarach miejskich.
  3. Koszt i Odpowiedzialność za Budowę Stacji Ładowania: Według IRU, regulacja dotycząca alternatywnych paliw (AFIR) praktycznie całą odpowiedzialność i koszt budowy punktów ładowania przerzuca na operatorów transportu. Ten sektor składa się głównie z małych i średnich przedsiębiorstw, które działają na niewielkich marżach. Może to stanowić poważne wyzwanie, zwłaszcza dla firm transportowych, które muszą samodzielnie finansować i budować infrastrukturę ładowania.

Pomimo tych wyzwań, IRU nadal popiera przejście na pojazdy zeroemisyjne. Podkreśla jednak, że muszą być podjęte dodatkowe kroki, aby zapewnić, że infrastruktura jest w stanie obsłużyć tę zmianę.

Jakie są oczekiwania na przyszłość infrastruktury ładowania w Unii Europejskiej?

Zgodnie z ambicjami Unii Europejskiej dotyczącymi zredukowania emisji i poprawy jakości powietrza, infrastruktura ładowania pojazdów elektrycznych ma kluczowe znaczenie dla przyszłości transportu w Europie. Plany rozbudowy infrastruktury ładowania dla ciężarówek na sieci TEN-T są krokiem naprzód w dążeniu do zelektryfikowania transportu towarowego.

Oczekuje się, że w ciągu najbliższych lat liczba stacji ładowania gwałtownie wzrośnie, zarówno na głównych drogach, jak i w centrach miejskich. To będzie miało na celu nie tylko wsparcie ciężarówek elektrycznych, ale również małych i średnich przedsiębiorstw, które mogą nie być w stanie samodzielnie zainwestować w infrastrukturę ładowania. Takie inicjatywy mogą przyczynić się do przyspieszenia przejścia na transport zeroemisyjny.

Jednak, jak zauważyła Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego (IRU), istotne będzie również uwzględnienie potrzeby modernizacji sieci energetycznej, aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na energię. Możliwość dostarczania energii do tak wielu punktów ładowania będzie stanowić wyzwanie dla sieci energetycznej, co może wymagać inwestycji w ulepszenia sieci.

Podsumowując, oczekuje się, że przyszłość infrastruktury ładowania w Unii Europejskiej będzie charakteryzować się dynamicznym wzrostem, umożliwiającym coraz większą liczbę ciężarówek elektrycznych na drogach. Jednak do skutecznej realizacji tych planów potrzebne będą znaczne inwestycje i planowanie, aby sprostać wyzwaniom związanym z dostarczaniem energii do rosnącej liczby stacji ładowania.

Wróć do listy

Napisz do nas

Pobierz statut spółki

Polityka prywatności

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Dostosuj
Zgoda na wszystkie
Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane