Tachografy - kalendarium zmian

21 sierpnia 2023 roku:
Inteligentne tachografy drugiej generacji staną się obowiązkowym wyposażeniem nowo rejestrowanych samochodów ciężarowych o DMC powyżej 3,5 tony, w Unii Europejskiej, Wielkiej Brytanii, Szwajcarii oraz Norwegii.

31 grudnia 2024 roku:
I
nteligentne tachografy drugiej generacji staną się obowiązkowym wyposażeniem wszystkich samochodów ciężarowych o DMC powyżej 3,5 tony, które dotychczas były wyposażone w tachografy analogowe lub podstawowe tachografy cyfrowe.
W praktyce mowa o pojazdach zarejestrowanych po raz pierwszy przed 15 czerwca 2019 roku.
Obejmie to pojazdy wykonujące transport międzynarodowy w Unii Europejskiej, do Unii Europejskiej lub z Unii Europejskiej (a także Wielkiej Brytanii, Szwajcarii i Norwegii), niezależnie od kraju zarejestrowania. Innymi słowy, do tego wymogu będą musieli dostosować się między innymi Ukraińcy lub przewoźnicy spoza Europy, którzy będą chcieli wjechać do UE.

21 sierpnia 2025 roku:
Inteligentne tachografy drugiej generacji staną się obowiązkowym wyposażeniem wszystkich samochodów ciężarowych o DMC powyżej 3,5 tony, które dotychczas były wyposażone w inteligentne tachografy pierwszej generacji.
Mowa więc o samochodach, których pierwsza data rejestracji przypadnie na okres między 15 czerwca 2019 a 21 sierpnia 2023 roku.
Po raz kolejny obejmie to samochody wykonujące transport międzynarodowy w Unii Europejskiej, do Unii Europejskiej lub z Unii Europejskiej (a także Wielkiej Brytanii, Szwajcarii i Norwegii), niezależnie od kraju zarejestrowania.
Również i tutaj do wymogów będą musieli dostosować się między innymi Ukraińcy lub przewoźnicy spoza Europy, którzy będą chcieli wjeżdżać na teren UE.

1 lipca 2026 roku:
Inteligentne tachografy drugiej generacji staną się obowiązkowym wyposażeniem samochodów ciężarowych o DMC między 2,5 a 3,5 tony.
Obejmie to wszystkie nowo zarejestrowane samochody, a nawet pojazdy używane, pod warunkiem wykorzystywania ich w transporcie międzynarodowym w Unii Europejskiej, do Unii Europejskiej lub z Unii Europejskiej (a także Wielkiej Brytanii, Szwajcarii i Norwegii).
Po raz kolejny wymóg ten może objąć przewoźników z innych części Europy lub z innych kontynentów, jeśli będą oni chcieli wjeżdżać na teren UE.

Co wprowadzi inteligentny tachograf drugiej generacji:
Jedną z najważniejszych nowości będzie rozszerzenie zakresu danych, które tachograf przekaże na drodze w ramach zdalnej kontroli, prowadzonej bez zatrzymywania, tak zwanymi antenami DSRC.
Inspektorzy zobaczą przy tym nie tylko bieżące parametry pracy urządzenia, ale też dowiedzą się czy kierowca złamał normy, a więc na przykład zbyt długo prowadził lub zbyt krótko odpoczywał.

Poza tym nowe tachografy mają otrzymać nowy system rejestrowania ciężarówki, bazujący na specjalnie zabezpieczonym sygnale.
Odnotuje on miejsca za- i rozładunku, położenie pojazdu w kilkugodzinnych odstępach, a także przekraczanie wszystkich granic, robiąc to w sposób podobno bardzo trudny do zmanipulowania.
Ta funkcja może jednak pojawić się z większym opóźnieniem, będąc dodawanym w ramach warsztatowej aktualizacji oprogramowania, jako że Europejska Agencja Kosmiczna nie zdążyła przygotować tego sygnału na czas.

Trzecią ważną zmianą będzie rozszerzenie pamięci urządzeń, pozwalając na zapisywane danych z ośmiu tygodni, czyli z 56 dni.
Dzięki temu, począwszy od 2024 roku, unijne służby mają rozszerzyć zakres swoich kontroli, obejmując nimi właśnie minione osiem tygodni.
Ułatwi to też weryfikowanie, czy w ciągu ośmiu tygodni ciężarówka choć raz zjechała do kraju zarejestrowania, spełniając w ten sposób unijny obowiązek.

Źródło: 40ton.net

Wróć do listy

Napisz do nas

Pobierz statut spółki

Polityka prywatności

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Dostosuj
Zgoda na wszystkie
Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane