21.04.2024 | Eksperci | KOIMEX

Światowy Dzień Kreatywności i Innowacji w KOIMEX - Część 2

Wczoraj zaprezentowaliśmy artykuł opracowany przez nasz moduł sztucznej inteligencji dotyczący działań kreatywnych w dziale rozwoju z poprzedniej dekady. Dzisiaj omówimy aktualny stan sytuacji.

Obecnie pracujemy na wielu obszarach. Nasza innowacyjność manifestuje się poprzez organizację pracy oraz dynamiczne dostosowanie biznesu do zmieniających się warunków. Ostatnie trzy lata skłoniły nas do wielokrotnej rewizji strategii biznesowej. Jesteśmy w stanie szybko reagować na ewolucję potrzeb klientów, zarówno pod względem logistycznym, jak i formalnym. Bardzo często drobne zmiany naszej codzienności dają największe efekty długofalowe.

Jedną z naszych kluczowych cech jest umiejętność dostosowywania technologii do natychmiastowych potrzeb, co realizujemy z niezwykłą elastycznością i szybkością. Stale śledzimy najnowsze trendy technologiczne i regularnie testujemy nowości. Choć czerpiemy satysfakcję z tworzenia własnych narzędzi, równie wysoko cenimy współpracę z zewnętrznymi dostawcami, którzy przynoszą nam innowacyjne rozwiązania.

Można byłoby wnikliwie omówić nasze ostatnie projekty i osiągnięcia programistyczne, jednakże proponuję, abyśmy pozostawili te kwestie na trzecią część naszego artykułu. W dzisiejszym wydaniu skupimy się na prezentacji innowacyjnych rozwiązań, które udało nam się stworzyć we współpracy z naszymi partnerami, oferując niekonwencjonalne podejścia do powszechnych problemów. Niektóre z tych rozwiązań są w fazie testów inne już zasilają nasz system centralny.

 

True ETA

Precyzyjne szacowanie czasu realizacji zadań dzięki połączeniu naszego systemu TMS z naszym Partnerem biznesowym - marką Trimble

TrueETA to świetne rozwiązanie od naszego partnera firmy Trimble.

Na podstawie danych planistycznych z naszego systemu TMS jest wyliczany czas realizacji danego zadania przy uwzględnieniu wielu parametrów zmiennych takich jak zaplanowana trasa i warunki drogowe na niej panujące, ale także dobowy, tygodniowy i dwutygodniowy czas pracy kierowcy, jak również plan zjazdów kierowcy do Polski.

To wszystko produkt firmy Trimble przelicza i zwraca nam wynik dla każdej czynności. My ten wynik pobieramy poprzez integrację i umieszczamy w naszym systemie uzupełniając o jeszcze własne wzory. Efekt - codzienne mozolne zadania kontroli pozycji pojazdów i czasów pracy powoli odchodzą w niepamięć.

Planowanie tras z wykorzystaniem uczenia maszynowego + korytarzowanie

To jest zdecydowanie najtrudniejszy projekt. Nie ze względów technologicznych, a bardziej organizacyjnych. Na systemie naszego partnera PTV Map&Guide zbudowaliśmy grupy konfiguracyjne odpowiednie dla naszego rodzaju przewozów. Dodatkowo zapełniliśmy mapę setkami punktów wyliczonymi na podstawie danych statystycznych umożliwiających jak najbardziej ekonomiczne (w naszej ocenie) zaplanowanie trasy dla danego rodzaju przewozu.

Map&Guide bezbłędnie liczy koszty drogowe naszej planistycznej fantazji co jest kolejną wartością dodaną tej współpracy.

Tak zaplanowaną trasę wgrywamy do naszego systemu TMS i wysyłamy na terminal firmy Trimble prosto do kierowcy.

To wszystko ma sens ponieważ mapy dyspozytora i kierowcy są w pełni kompatybilne. Przesyłanie tras z Trimble ćwiczymy razem od ponad dziesięciu lat co również nie jest już żadną zagadką, niestety to tylko w teorii jest tak pięknie. Zawsze jest małe „ale”. Mianowicie sytuacja drogowa jest bardzo dynamiczna. Przejezdna autostrada może w ciągu chwili zostać zablokowana, a objazdy stają się kosztowne i degenerujące piękny plan. Czasami po drodze dochodzi nowy nagły punkt lub nieoczekiwany dojazd do kolegi w potrzebie. Co wtedy? Oczywiście alert i odpowiednie raportowanie. Niestety to za mało by uratować sytuację na drodze. Kierowca nie ma czasu z gumy, a klient niecierpliwie wypatruje swojego towaru. W tym momencie do akcji wchodzą nasze całodobowe służby dyżurne, które wybiorą najlepsze możliwe rozwiązanie. I to jest ten moment gdzie w dalszym ciągu pomimo AI, kalkulatorów kosztów drogowych i dziesiątek systemów ludzkie spojrzenie na całokształt jest nieocenione, a przede wszystkim prosta zaradna inicjatywa.

Planowanie w trybie online

Praca spedycji Koimex jest dość specyficzna. Jest to podział geograficzny, organizacyjny i przede wszystkim specjalizacja regionalna. Co za tym idzie pewna nieprzewidywalność i zmienność sprzedażowa. Oczywiście żadne to odkrycie, ale jeżeli weźmiemy pod uwagę skalę przy jednoczesnym stanie zatrudnienia, to łatwo wywnioskować, że spedytor nie powinien zajmować się sprawami błahymi, a wszystkie niezbędne informacje powinien mieć dostępne na kliknięcie. Tak też jest w Koimex.

Centralny system TMS zbiera zlecenia z wszystkich oddziałów, dane z telematyki, dane z planera pracy kierowców i umieszcza w jednym, spójnym widoku. Nazywamy to potocznie planerem spedycyjnym lub zwyczajowo planerem TMS. Funkcjonuje to już od kilkunastu lat, żadna nowość, ale planer mapowy to co innego. Wszystkie dane niezbędne do pracy spedytora zostały przeniesione na mapę. Każdy widzi swój region, swoje zadania i nadjeżdżające pojazdy.

Wisienką na torcie jest opracowywana funkcja „optymalizuj”.
Jest to szereg procesów obliczeniowych, które wyliczą wszystkie kombinacje przy uwzględnieniu wcześniej opisanych danych i zaproponują najbardziej ekonomiczne rozwiązania. Nieocenioną pomocą służy tutaj PTV Developer, który wylicza za nas wszystkie kombinacje drogowe i kosztowe, a następnie wizualizuje je na naszej mapie. W efekcie na kliknięcie spedytor ma wszystkie kombinacje, na które normalnie musiałby poświęcić czas.

Inteligentny OCR

Raczkujący projekt mający na celu zminimalizowanie pracy manualnej. Nasza branża charakteryzuje się ogromnymi ilościami dokumentów. Od klientów i do klientów. Jeżeli nawet nie są to dokumenty papierowe to w formacie pdf. Przetwarzanie takich ilości dokumentacji wymaga dużych zasobów ludzkich i jest obarczone wysokim prawdopodobieństwem pomyłki. Inteligentny OCR to narzędzie niezbędne nam do szybkiej analizy dokumentów takich jak zlecenie, polisa OCP podwykonawcy, umowy, pisma administracyjne. 

Mechanizm jest bardzo prosty. Inteligentny OCR rozbiera dokument na części pierwsze i dzięki wbudowanemu modułowi AI wyszukuje istotnych dla danej kategorii dokumentu informacji. W przypadku OCP jest to suma ubezpieczenia, informacja franszyzie czy klauzule dodatkowe. W przypadku zlecenia od klienta są to składowe zlecenia i eksport do widoku zlecenia w TMS. W przypadku podwykonawcy szybka analiza faktury i sparowanie z naszym zleceniem.

Projekt jest we wczesnej fazie i obecnie trwają rozmowy w celu wyboru ostatecznego partnera.

Projekt TAM

TAM to skrót od Trimble App Manager, który zapewnia administratorom systemu telematycznego możliwość łatwego wyszukiwania i instalowania aplikacji na terminalach znajdujących się w ciągnikach siodłowych. Może to się odbywać gdy pojazd jest w terenie. Na jednym urządzeniu, w grupie lub całej flocie. Mogą to być aplikacje prywatne lub aplikacji komercyjne.

Temat TAM w firmie Koimex był poruszany w mediach już kilkukrotnie w tym w jednym z odcinków Akademii Transport Managera https://www.youtube.com/watch?v=wtG0h8Y4a04&ab_channel=WydawnictwoMedia4Business

dlatego nie ma większego sensu opisywać możliwości tego rozwiązania, niemniej od tamtego czasu życie zweryfikowało część naszych fantazji, ale też pokazało nowe możliwości.

Obecnie jesteśmy na zaawansowanym etapie wymiany klasycznych terminali carcube na nowoczesne tablety. Dzięki możliwościom zdalnego dostępu wsparcie kierowców stało się prostsze niż kiedykolwiek wcześniej. Co prawda dynamiczne zmiany w przepisach związanych z wynagrodzeniami kierowców nieco odwlekły finalne uruchomienie produkcyjnej wersji zapowiadanej już apki  „trucker's pay, ale prace wciąż trwają i wkrótce można spodziewać się kolejnych testów.

Dla niezorientowanych „Trucker's pay” to robocza nazwa aplikacji mobilnej zainstalowanej na tablecie w pojeździe, która umożliwia śledzenie rozrachunków pracownika z firmą w trybie online. Wynagrodzenie, zaplanowany i dostępny urlop, składki, wnioski, rozliczenia.

To wszystko ma się znaleźć w czytelnej dla kierowcy formie. Ponadto w fazie projektowej są jeszcze aplikacje o znaczeniu organizacyjnym i szkoleniowym, ale o nich wkrótce.

Koimex Partner

Jeżeli został poruszony temat TAM to nie można nie wspomnieć o zbliżającym się uruchomieniu aplikacji mobilnej dla podwykonawców współpracujących z naszą firmą w programie Koimex Partner.  Obecnie dział IT kończy prace związane z integracją systemu KOIMEX z modułem obsługi aplikacji mobilnych dla podwykonawców. Nie było to łatwe zadanie, gdyż każdy nasz oddział pracuje na różnych grupach pojazdów, w różnych regionach, przy różnym charakterze przewozów. Istotnym jest aby system do zarządzania ich pojazdami i zleceniami był ergonomiczny i bezkonfliktowy. Ostatnim etapem tych prac jest wdrożenie aplikacji mobilnej dla podwykonawcy.

Aplikacja jest klonem oprogramowania wykorzystywanego w pojazdach własnych firmy Koimex. Jest to szczególnie ważne, gdyż dane są tożsame z tymi na których pracujemy od lat, a to wielkie ułatwienie komunikacyjne i rozliczeniowe.

Aplikacja umożliwia pełną komunikację, podgląd pozycji pojazdu online, wysyłkę zadań z trasą, określanie bieżącej sytuacji poprzez szereg zdefiniowanych czynności, wbudowany skaner podpinający automatycznie dokumenty pod zlecenie, analizę czasu pracy kierowcy oraz gps przejechanej trasy. Innymi słowy jest to koimexowy terminal w pigułce. Sama aplikacja jest dziełem firmy Trimble. Zespół IT Koimex dostosował ten produkt pod swoje potrzeby i zintegrował z systemem centralnym TMS.

Podsumowując, firma KOIMEX konsekwentnie stawia na innowacyjne rozwiązania technologiczne, aby usprawnić procesy biznesowe, poprawić jakość usług i zapewnić przewagę konkurencyjną oraz zwiększyć efektywność operacji transportowych. Ścisła współpraca z partnerami technologicznymi, takimi jak Trimble czy PTV, pozwala na wdrażanie zaawansowanych systemów, które rewolucjonizują branżę transportowo-spedycyjną. Dzięki elastyczności, szybkości dostosowania i ciągłemu dążeniu do optymalizacji, KOIMEX wyznacza nowe standardy na rynku.

 

 

Wróć do listy

Napisz do nas

Pobierz statut spółki

Polityka prywatności

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Dostosuj
Zgoda na wszystkie
Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane