Stanowisko KE w sprawie zakazu odpoczynku w kabinie

Mogą kontrolować, ale czy karać ?

Zgodnie ze stanowiskiem Komisji Europejskiej państwa członkowskie nie mogą nakładać kar na przewoźników za brak przedstawienia podczas kontroli rachunku za hotel dokumentującego odbiór regularnego tygodniowego odpoczynku poza kabiną.

Wyjaśnienie Komisji Europejskiej okazało się konieczne, bowiem w niektórych państwach członkowskich UE, jak np. we Francji, Niemczech czy Szwecji, pojawiły się niezgodne z prawem unijnym praktyki nakładania wysokich kar za brak okazania podczas kontroli rachunku za hotel.

W art. 36 Rozporządzenia 165/2014 został zawarty zamknięty katalog dokumentów, których funkcjonariusz może zażądać od kierowcy, a są to wykresówki, karty kierowcy oraz wszelkie inne zapisy i wydruki odręczne (w przypadku tachografów analogowych) lub wszelkie zapisy odręczne i wydruki oraz kartę kierowcy (w przypadku tachografów cyfrowych).

Co więcej, zgodnie z art. 34 ust. 3 rozporządzenia 165/2014, państwa członkowskie nie mogą nakładać na kierowców obowiązku przedkładania formularzy potwierdzających ich czynności w trakcie oddalenia się od pojazdu.

Powyższe oznacza, że funkcjonariusze nie są uprawnieni do żądania dodatkowych dokumentów czy innych dowodów od kierowców. W razie powzięcia wątpliwości, zgodnie z ogólną zasadą, wyrażoną w dyrektywie 2006/22/WE, funkcjonariusze powinni zwrócić się o pomoc do odpowiednich organów właściwych ze względu na siedzibę przewoźnika.

Podsumowując:
- Dopuszczalne są kontrole odebrania regularnego tygodniowego odpoczynku w kabinie przez służby państw członkowskich dotyczące 28 dni poprzedzających kontrolę, nawet jeśli odpoczynek miał miejsce w innym państwie członkowskim,

- Nie jest dopuszczalne wymaganie okazania się przez kierowcę dokumentami potwierdzającymi odbywanie odpoczynku poza kabiną (np. rachunkami za hotel), w wyniku czego nie mogą być nakładane na kierowcę i przewoźnika kary z tym związane,

- Jeśli kierowca nie potwierdzi, że odbierał tygodniowy czas odpoczynku w kabinie, funkcjonariusz może jedynie poinformować krajowe służby państwa siedziby przewoźnika o podejrzeniu wystąpienia naruszenia przepisów,

- Możliwość nałożenia kary pojawia się wówczas, gdy kierowca dobrowolnie przyzna się do odbycia tygodniowego odpoczynku w kabinie.

Źródło: etransport.pl

Wróć do listy

Napisz do nas

Pobierz statut spółki

Polityka prywatności

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Dostosuj
Zgoda na wszystkie
Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane