Obowiązek powrotu pojazdów co 8 tygodni do kraju, w którym przewoźnik ma bazę, nie dotyczy przyczep i naczep.
Komisja Europejska złagodziła swoją interpretację przepisów pakietu mobilności.
Nową interpretację przepisów o powrocie pojazdów do kraju opublikowała Dyrekcja Generalna ds. Mobilności i Transportu Komisji Europejskiej (DG Move).
Chodzi o kontrowersyjne przepisy pakietu mobilności, które nakazują przewoźnikom ściąganie do kraju siedziby pojazdów używanych do wykonywania transportu drogowego co 8 tygodni.
DG Move zdecydowała, że przepisy te dotyczą tylko pojazdów silnikowych lub zespołów pojazdów używanych do międzynarodowego zarobkowego przewozu rzeczy, które opuszczają państwo członkowskie prowadzenia działalności i są do dyspozycji przewoźników drogowych rzeczy w rozumieniu art. 5 rozporządzenia (WE) nr 1071/2009.
To już druga interpretacja tych przepisów, dużo łagodniejsza niż poprzednia.
Według wcześniejszej interpretacji, opublikowanej w czerwcu, obowiązek powrotu co 8 tygodni do kraju siedziby miał obejmować:
- pojazdy lub zestawy pojazdów opuszczające kraj siedziby, wykorzystywane do międzynarodowego transportu towarów na rzecz osób trzecich;
- przyczepy i naczepy, gdy są one dostępne dla przewoźników drogowych zgodnie z art. 5 lit. e i g rozporządzenia (WE) nr 1071/2009 i jako takie są zarejestrowane lub wprowadzone do obrotu i dopuszczone do użytku zgodnie z ustawodawstwem państwa członkowskiego, w którym spółka ma siedzibę.
Przeciwko takiej interpretacji zaprotestowały organizacje przewoźników z wielu krajów UE, w tym Polski.
Źródło: Transport-expert.pl
Napisz do nas
Pobierz statut spółki