Samochód ciężarowy za zamkniętym szlabanem z powodu pandemii
18.04.2023 | Zespół | KOIMEX S.A.

Jakie zmiany w branży transportowej wprowadziła pandemia COVID-19?

Pandemia koronawirusa wpłynęła w dużym stopniu na wiele branż. Nie inaczej było w przypadku branży transportowej. Dużym wyzwaniem stało się w szczególności organizowanie spedycji drogowej. Dziś postaramy się przybliżyć nieco wpływ COVID-19 na transport drogowy w Europie. Jak firmy transportowe zareagowały na dwa przeciwne sobie zjawiska - wzrost zainteresowania zakupami z dostawą do domu i zamknięciem granic? Celem dzisiejszego artykułu jest przedstawienie wpływu pandemii na branżę transportową. Sprawdzimy, czy zmiany były tymczasowe, czy niektóre procedury i sposoby organizacji przewozu międzynarodowego pozostały z nami na dłużej.

Jak firmy transportowe zmieniły sposób działania?

Transport międzynarodowy został wywrócony do góry nogami po wybuchu pandemii COVID-19. Mocno ucierpiał szczególnie transport drogowy, a opóźnienia w dostawach odbijały się negatywnie na całej gospodarce. Na szczęście firmy transportowe szybko dostosowały się do nowej rzeczywistości. Zmiany dotyczyły w dużej mierze kwestii zapewnienia bezpieczeństwa pracowników. Przewoźnicy musieli też odpowiedzieć na problemy przy przekraczaniu granic. Wiele europejskich krajów zamknęło swoje granice, przywracając kontrole. Niezbędne okazało się okazywanie wyników testów na obecność wirusa.

Jak się okazało, dobrym rozwiązaniem okazało się po prostu częstsze testowanie pracowników na koronawirusa. Aby zminimalizować ryzyko zachorowania, firmy działające w branży transportu drogowego wprowadziły liczne procedury i zalecenia związane z stosowaniem środków o ochrony osobistej. Niezbędnym elementem wyposażenia każdego pojazdu stały się więc maseczki, rękawiczki, czy środki dezynfekujące. Nie bez znaczenia pozostał też rola firm współpracujących z branżą transportu. Korzystne okazało się wprowadzenie dodatkowych zabezpieczeń i nowych technologii. Coraz więcej przesyłek mogło być przekazywanych bezkontaktowo. Dużą rolę odgrywały w tym systemy samoobsługowe, system kodów QR i dodatkowe procedury stosowane w magazynach, czy centrach logistycznych.

Pracownicy w maseczkach ochronnych ładują paczki do transportu samochodem ciężarowym

Pandemia wymusiła konieczność wprowadzenia wielu zmian w branży transportowej. Na szczęście przewoźnicy szybko przystosowali się do nowych warunków. Tym samym szybko zapewnili swoim pracownikom bezpieczeństwo, a duża część transportu międzynarodowego odbywało się bez zbędnych opóźnień.

Wpływ pandemii COVID-19 na branżę transportową - czy wprowadzone zmiany były trwałe?

W 2023 roku wpływ pandemii na nasze codzienne życie jest znacznie mniejszy, niż rok lub dwa lata temu. Czy jednak wprowadzone w najgorętszym okresie zmiany w organizacji transportu międzynarodowego wciąż funkcjonują? Niektóre procedury, szczególnie związane z unikaniem kontaktu, czy dodatkowymi środkami ochrony, nie są dziś stosowane w tak dużym stopniu, jak w szczycie pandemii. Część rozwiązań technologicznych okazała się jednak niezwykle przydatna. Chodzi o wszelkiego rodzaju systemy i narzędzia pozwalające zautomatyzować niektóre procesy w spedycji i logistyce. 

Początkowo wydawało się, że część przewoźników może mieć spore problemy finansowe. Groźba redukcji liczby pracowników i zmniejszenie floty pojazdów okazały się jednak tylko tymczasowym zagrożeniem. Zdecydowana większość firm przetrwała trudne czasy. Dziś, wraz z szybkim rozwojem rynku e-commerce, firmy transportowe znów mogą świadczyć swoje usługi każdego dnia. Korzystają na tym, że wielu konsumentów przyzwyczaiło się do zakupów w sieci, także z zagranicy. Ostatecznie, dziś międzynarodowy transport drogowy jest tak potrzebny, jak nigdy dotąd.

Pracownicy w kombinezanach ochronnych podczas pracy w magazynie

Jak pandemia zmieniła usługi transportowe?

Najwięcej zmian w związku z pandemią dotyczyło z pewnością transportu międzynarodowego. Problemem stało się przekraczanie granic, choć była  to raczej sytuacja tymczasowa. Także zmniejszenie popytu na usługi transportowe na szczęście nie trwało zbyt długo. Potem obserwowaliśmy natomiast stopniowy wzrost zapotrzebowania na usługi przewoźników.

Niektórzy przewoźnicy połączyli swoje siły w związku z pandemicznymi problemami. Mniejsze firmy transportowe miały pewne problemy (choćby związane z możliwością zachorowania kierowców). Aby zapobiegać opóźnieniom w transporcie międzynarodowym i potencjalnym problemom finansowym, firmy zaczęły ze sobą ściślej współpracować. Do dziś może to mieć pozytywne skutki zarówno dla przedsiębiorstw, jak i ich klientów.

Załadunek paczek do samochodu ciężarowego

Skutkami pandemii koronawirusa dla branży w dużej mierze była konieczność zmiany modeli biznesowych wielu firm transportowych.

Na szczęście dziś przewoźnicy nie muszą się już mierzyć z takimi problemami, jak stałe kontrole sanitarne na granicy, czy spore ryzyko objęcia kwarantanną personelu. Mogą natomiast korzystać z nowinek technologicznych, które przyspieszają ich pracę, na przykład podczas załadunku i rozładunku towarów. Drogowy transport międzynarodowy nie ucierpiał zbyt mocno podczas pandemii.

Czy zmiany związane z pandemią mają długotrwały wpływ na branżę transportową w Europie?

Największą zmianą, którą dziś odczuwają firmy zajmujące się transportem drogowym jest zmiana w zapotrzebowaniu na usługi transportowe. W zdecydowanej większości przypadków mamy do czynienia z koniecznością przewozu większej liczby towarów, niż przed pandemią.

Kolejną zmianą dla branży jest większa “wirtualizacja” procesów związanych z logistyką i spedycją. Dzięki nowym systemom teleinformatycznym sporo dokumentów (np. związanych z przewożonymi towarami) może być dostarczanych drogą elektroniczną. W założeniu miało to pomóc w bezkontaktowym realizowaniu dostaw. Zaletami są jednak również większa wygoda i skrócenie czasu związanego z przygotowaniem dokumentacji. Dzięki temu transport drogowy może się odbywać sprawniej, niż przed pandemią.

Samochody ciężarowe stojące w korku na autostradzie

Globalna pandemia miałą ogromny wpływ na transport drogowy.

W związku z nowymi procedurami  i dodatkowymi kontrolami na granicy, szczególnie transport międzynarodowy musiał dostosować się do nowej rzeczywistości. Na szczęście przewoźnicy stanęli na wysokości zadania. Jeżeli pewne zmiany związane z pandemią są dziś widoczne w organizacji ich pracy, są to zwykle zmiany pozytywne. Wpływają na poprawę komfortu pracy, wzrost poziomu bezpieczeństwa personelu i usprawnienie wielu procesów.

Przekonaliśmy się też o tym, że firmy transportowe potrafią działać bardzo elastycznie i dostosować się do nawet bardzo nietypowych warunków na rynku.

Wróć do listy

Napisz do nas

Pobierz statut spółki

Polityka prywatności

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Dostosuj
Zgoda na wszystkie
Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane