Zmiany dotyczące kabotażu w Danii. Za złamanie prawa - surowe kary

Duński parlament przyjął ustawę o wynagrodzeniach dla kierowców. Przepisy obejmą zagranicznych truckerów realizujących m.in. kabotaż. Nowe regulacje wejdą w życie w przyszłym roku.


1 stycznia 2021 r. wejdzie w życie nowa ustawa o wynagrodzeniach kierowców w Danii, przyjęta przez parlament 9 czerwca br. Celem nowego prawa, nad którym duński rząd pracował od kilku miesięcy jest, jak przekonują ustawodawcy, zapewnienie duńskim truckerom dobrych warunków pracy, a zagranicznym firmom konkurowanie na równych warunkach.

Zgodnie z nowymi przepisami, minimalnej płacy będą podlegali kierowcy wykonujący transport krajowy, kabotaż i część drogową transportu kombinowanego w Danii. Przepisy obejmą również zagraniczne firmy transportowe i ich pracowników.

Oznacza to, że przewoźnicy z zagranicy, realizujący kabotaż na terytorium Danii, będą za te operacje musieli zapłacić kierowcom pensję według stawki godzinowej określonej przez ogólnokrajowy układ zbiorowy dla sektora transportu.

Duńskie Ministerstwo Transportu ma wkrótce przedstawić bardziej szczegółowe zasady dotyczące stawek minimalnych. Nowe przepisy nie będą obejmowały przewozów międzynarodowych i transportów realizowanych pojazdami poniżej 3,5 t.
 

Nowe obowiązki i wysokie grzywny

Na zagraniczne firmy transportowe, poza naliczaniem pensji dla kierowców za wspomniane wyżej przewozy, nałożone zostaną jeszcze inne obowiązki.

Mowa m.in. o konieczności zapisania się do specjalnego rządowego rejestru i zgłaszania transportu objętego płacą minimalną.

Za niedokonanie rejestracji lub nieprawidłowe zgłoszenie operacji kabotażowej zagranicznemu przewoźnikowi będzie groziło 10 tys. koron duńskich grzywny (ok. 5,7 tys. złotych). Jeśli jednak w trakcie kontroli okaże się, że kierowca nie otrzymuje odpowiedniej pensji za wykonywany w Danii kabotaż, kara wyniesie znacznie więcej, tj. co najmniej 35 tys. koron duńskich (ok. 21,5 tys. złotych).

Kontrole będą przeprowadzane zarówno przez policję, jak i przez specjalny organ administracyjny. Policja będzie mogła w określonych przypadkach uniemożliwić kierowcy wyruszenie w dalszą trasę.
 

Żródło: trans.info/pl

Przygotował: Marcin Biczkowski / TACHO ASYSTENT

Wróć do listy

Napisz do nas

Pobierz statut spółki

Polityka prywatności

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Dostosuj
Zgoda na wszystkie
Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane