We wtorek 14 grudnia 2021 r. z udziałem przedstawiciela ZMPD odbyło się posiedzenie sejmowej Komisji Infrastruktury, podczas którego odbyło się pierwsze czytanie rządowego projektu nowelizacji ustawy o transporcie drogowym, czasie pracy kierowców oraz niektórych innych ustaw.
Jak powiedział dyrektor departamentu transportu ZMPD Piotr Mikiel, dostosowująca krajowe przepisy do Pakietu Mobilności nowelizacja ustawy o transporcie drogowym jest dla branży transportowej jedną z najistotniejszych kwestii, która będzie miała ogromny wpływ na funkcjonowanie przewoźników w najbliższych latach. Wynika to z konieczności wdrożenia przepisów Pakietu Mobilności oraz powiązanej z tym zmiany zasad wynagradzania kierowców, co oznacza nieunikniony wzrost kosztów dla właścicieli firm transportowych.
Pakiet Mobilności to nic innego jak Nowy Ład Transportowy w międzynarodowym transporcie drogowym – powiedział dyr. Piotr Mikiel. – Zdawaliśmy sobie sprawę z faktu, że branża musi mieć czas na przygotowanie się do tych zmian. Dlatego nie czekając na podjęcie przez ministerstwo infrastruktury prac nad krajowymi przepisami wdrażającymi Pakiet Mobilności sami wystąpiliśmy do resortu, prosząc w grudniu ubiegłego roku o to, by resort jak najszybciej rozpoczął stosowne działania. Szkoda, że prace legislacyjne trwały tak długo. Ten brak czasu spowodował, że jako środowisko skoncentrowaliśmy się nad najważniejszymi zmianami zawartymi w projekcie nowelizacji – powiedział dyr. Piotr Mikiel.
Podkreślił pragmatyzm przewoźników. – Można długo dyskutować, kto zawinił a kto nie w całym procesie związanym z Pakietem Mobilności. Nadal zachęcamy do prowadzenia dyskusji z Komisją Europejską i próby wynegocjowania lepszych warunków do prowadzenia działalności gospodarczej przez naszą branżę, ale - by móc funkcjonować na tym rynku - musimy się dostosować do aktualnie obowiązujących przepisów. Nie mamy czasu na przekładanie prac nad nowelizacją ustawy; firmy muszą mieć czas na przygotowanie nowych umów o pracę dla kierowców. A tego z dnia na dzień nie da się zrobić – powiedział dyr. Piotr Mikiel.
Zadaniem przewoźników było – wszystko wskazuje na to, że zakończone sukcesem – przekonanie ministerstwa infrastruktury, by nowelizację ustawy o transporcie drogowym ograniczyć jedynie do koniecznych zmian wynikających z unijnego prawa, nie wprowadzając przy okazji dodatkowych elementów, które szkodziłyby firmom transportowym przez zwiększanie nakładanych na nie obciążeń, mogących zakłócać konkurencyjność na rynku. Jednym z głównych postulatów branży w tym elemencie było wykreślenie w projektu przepisów mówiących o dodatkowych, nie wynikających z unijnych przepisów karach.
Dyr. Piotr Mikiel podkreślił zauważoną przez przewoźników dobrą wolę resortu infrastruktury i współpracę z branżą transportową. – Sporo zgłaszanych przez nas sugestii zostało w dużej części uwzględnionych. Za zrozumienie naszego stanowiska należą się resortowi infrastruktury podziękowania, ze szczególnym uwzględnieniem podziękowań dla ministra Rafała Webera – dodał przedstawiciel Zrzeszenia.
Po wcześniejszym przedstawieniu założeń projektu nowelizacji ustawy, wiceminister infrastruktury Rafał Weber podziękował przewoźnikom za merytoryczną współpracę i ponownie zapewnił, że na etapie dalszych prac legislacyjnych zostaną wprowadzone zmiany, o które postulowali transportowcy.
Poseł Mirosław Suchoń podkreślił fakt, że branża wypracowała jednolite stanowisko i na kolejnych spotkaniach uzgodnieniowych konsekwentnie je prezentowała. Wtórował mu zastępca przewodniczącego Komisji Infrastruktury Piotr Król. – Czasami prowadzone były bardzo męskie rozmowy, ale dzięki temu jasno wybrzmiały wszystkie uwagi przewoźników – powiedział poseł, który uczestniczył w odbytym dzień wcześniej Forum Transportu Drogowego.
Źródło: ZMPD
Napisz do nas
Pobierz statut spółki